- Totalt 0 kr
Nödtelefoner i hissar
Det finns krav på nödtelefoner i hissar som är installerade, moderniserade eller ombyggda efter 1 januari 1999 om de är tillgängliga för allmänheten och har en lyftkapacitet över 400kg. Många hissar har idag nödtelefoner via 2G eller 3G teknik som nu fasas ut i snabb takt. I slutet av 2025 kommer alla operatörer utom Telia att ha stängt sina 2G och 3G-nät och dessa kommer då sluta fungera och riskerar då förbud mot användning.
Vi djupdyker i ämnet:
Vad säger Boverket om nödtelefoner i hissar?
Enligt Boverkets föreskrifter, BFS 2011:6, är det ett krav att hissar ska ha nödtelefoni. Detta gäller hissar som är tillgängliga för allmänheten och har en lyftkapacitet på 400 kg. Om en hiss skulle fastna utan nödtelefon kan det innebära att passagerarna inte kan larma om hjälp, och det kan inte förutsättas att de kan använda sina mobiltelefoner för att nå omvärlden.
Boverket anger att äldre hissar som installerades före 1999 normalt inte behöver nödtelefon. Däremot kan hissar som har blivit moderniserade eller ombyggda efter den 1 januari 1999 kräva en nödtelefon, enligt föreskrifterna BFS 2006:10.
För att öka säkerheten rekommenderar Boverket att äldre hissar utan nödtelefon bör utrustas med en sådan. Dessutom rekommenderas det att hissar som moderniseras eller byggs om efter den 1 januari 1999 ska ha nödtelefon i enlighet med aktuella regler.
Nödtelefonen ska vara kopplad till en larmcentral eller en övervakningsenhet som är beredd att agera vid behov. Nödtelefonen måste alltså vara kopplad till en larmcentral som är bemannad dygnet runt. Den som besvarar samtalet ska kunna guida personen i hissen eller vidta lämpliga åtgärder, såsom att kalla på rätt hjälp.
Nödtelefonen ska vara lättillgänglig för alla och det ska finnas instruktioner om hur den ska användas.
Vi erbjuder Robustel EV8100 som möter kraven och dessutom kan övervakas via en molntjänst för att ytterligare öka tryggheten. se videon för mer info.