FAQ

Svar på de vanligaste frågorna vi får.

Robustel

Hur ställer jag in APN på en Robustel-router

1. Logga in på routern

2. Välj fliken Interface
3. Välj Link Manager
4. Under Link Settings, klicka på pennan till höger om WWAN1
5. Expandera WWAN Settings
6. Ändra Automatic APN Selection till OFF
7. För SIM-kort från operatören Tre med fast IP-adress, fyll i static.tre.se i fältet AP
8. Klicka på Submit
9. Klicka på Save & Apply högst upp


Hur kommer jag åt en router med fast IP-adress utifrån

När du har ställt in rätt APN och säkerställt att du har ett aktiverat SIM-kort kan du komma åt routern utifrån. (Se till så du inte är uppkopplad på routerns WiFi)

Routern är konfigurerad att spärra "vanlig" trafik från Internet på port 80, dvs normal surfning där du börjar med http:// 

För att öka säkerheten används istället port 443 som du kommer åt genom https:// + din fasta IP-adress utan mellanslag eller din fasta IP-adress:443 exempelvis 79.123.456.78:443

Visas en sida med rubriken "Anslutningen är inte säker" klickar du på Avancerat och därefter fortsätt till din fast IP-adress.

Kommer du ändå inte åt routern, prova att byta webb-läsare.

Tell Software

IP Bridge - Jag har problem med att byta lösenord

När man först konfigurerar IP Bridge från TELL så måste man byta lösenord innan man gör någonting annat. I vissa webbläsare och på vissa språk, bl.a. svenska, krånglar det så att man inte kan spara. 

Lösningen är att ställa in språket först. När du har surfat till enheten välj "EN" upptill i vyn.


Gå därefter in i "Settings", välj "General" och ange English under "Choose language".


Därefter bör du kunna ändra användarnamn och lösenord utan problem. Ange de inställningar du vill och och klicka SAVE, tänk på att användarnamn och lösen för user och admin måste vara olika. Det underlättar om man klickar i "Show admin & user password" så man ser lösenorden i klartext.

Gate Control PRO 4G - Problem med Telias Telematikabonnemang

Om man upplever problem med att grindstyrningen Gate Control PRO 4G inte har en stabil uppkoppling mot mobilnätet så är detta ofta lösningen.

Vi har konstaterat att i många fall erbjuder inte Telias Telematik-abonnemang uppkoppling via 4G, däremot erbjuder ändå nätet 4G till de enheter som försöker ansluta.  

Detta gör att enheten hela tiden kopplar upp och kopplar ned och man får ingen stabil uppkoppling.

Lösningen för GateControl PRO 4G är att låsa styrningen på 3G. Detta görs med programvaran GateControl under Advanced settings - > Network Selection.

ecoLINE GSM II - Flera signaler går fram innan det börjar ringa.

När jag ringer till min ecoLINE GSM II "Modul för fast telefoni via GSM för larm & samtal" så går det fram flera signaler innan den anslutna telefonen/enheten börjar ringa.

Nu finns en ny firmware som ska lösa detta problem, ladda ner firmware och instruktion här: 

https://www.tell.hu/en/spd/KA0189/ecoLINE-GSM-II-2G

Pager7 - Konfiguration

Här har vi samlat instruktioner för konfiguration av Pager7.


Ladda ner (pdf):

Grundkonfiguration av Pager7

Konfiguration av Pager7 som larmsändare



Pager7 - Hur ansluter jag ingångar och utgångar?

Till ingångarna på Pager7 kan man ansluta en potentialfri slutande (NO) eller brytande kontakt (NC) alternativt en temperaturgivare som finns som tillbehör. 

Utgångarna (OUT1 och OUT2) är potentialfria reläutgångar, se fig. nedan.

Inkoppling av slutande eller brytande kontakt till ingångarna görs mellan respektive ingång (IN1, IN2,..osv) och V- (0 VDC).

Anslutning av temperaturgivare görs till V+ och V- samt till önskad ingång:

Pager7 - Hur fabriksåterställer jag enheten?

För att fabriksåterställa din Pager7 så väljer du Modem Settings --> Firmware upgrade --> Factory restore enligt bild nedan.


Adapter2 - Konfiguration för porttelefon och inbrottslarm

Här har vi samlat instruktioner för konfiguration av Adapter2 som ersätter fast telefonlina för olika applikationer.

Ladda ner (pdf):

Konfiguration av Adapter2 för porttelefon

Konfiguration av Adapter2 för larm



SEA - GSM-styrningar

GSM-R4-DINB - Hur tolkar jag lysdioderna?

manualen till GSM-R4-DINB framgår följande.

GSM-R5-DINB - Hur tolkar jag lysdioderna

manualen till GSM-R5-DINB framgår det att:


GSM-R4-DINB - Android-appen SEA Control för GSM-styrningen kan inte skicka SMS

För en tid sedan tog Google bort möjligheten att installera appar som skickar SMS från Google Play. Då fanns fortfarande möjligheten att installera appen direkt genom en speciell procedur. 

Med de senaste uppdateringarna har Google blockerat möjligheten att skicka SMS direkt i Android OS och därför är det inte längre möjligt att använda appen efter att man uppdaterat sitt operativsystem.

Det går alltid bra att skicka kommandona som vanliga SMS från meddelande-appen. Nedan listar vi de vanligaste kommandona.


Exempel (om lösenkod är 1234):

1234 Y3 ON … utrustning ansluten till utgång 3 slås på

1234 Y3 OFF … utrustning ansluten till utgång 3 slås av

1234 Y4 ON … utrustning ansluten till utgång 4 slås på

1234 Y4 OFF … utrustning ansluten till utgång 4 slås av

1234 Y3 PULSE 10… utgång 3 slås på för att efter 10 sekunder slås av igen. (Anm: Om utgången redan är på så slås den endast av efter 10 sekunder)

1234 Y4 PULSE 5 … utgång 4 slås på för att efter 5 sekunder slås av igen. (Anm: Om utgången redan är på så slås den endast av efter 5 sekunder)

1234 Y3 REG 22 … utgång 3 ställs in att reglera temperaturen mot +22°C

1234 Y4 REG 5 … utgång 4 ställs in att reglera temperaturen mot +5°C

1234 STATE ... styrningen returnerar ett SMS med aktuell status

1234 !VERSION …styrningen returnerar ett SMS med serienr, typ och FW-version

SIM-kort & abonnemang

Hur kan jag som kund hos operatören Tre få reda på om mitt abonnemang är aktivit?

Det är bara den som har ett abonnemang hos Tre som kan få uppgifter om status, eventuella obetalda räkningar eller göra förändringar av abonnemanget.

Kontaktuppgifterna till Tre Kundservice Företag:

Telefon: 077-173 53 11

E-post: foretagskundservice@tre.se

Kundservice öppentider: Mån-fre 8-18, lör-sön stängt

Tänk på att du behöver veta organisationsnummer på företaget/Brf/föreningen som abonnemanget står på, firmatecknarens namn och personnummer och vilket abonnemang det gäller om ni har flera abonnemang hos Tre.

Hur kan jag som kund hos operatören Tre får reda på om mitt abonnemang är aktivt?

Det är bara den som har ett abonnemang hos Tre som kan få uppgifter om status, eventuella obetalda räkningar eller göra förändringar av abonnemanget.

Kontaktuppgifterna till Tre Kundservice Företag:

Telefon: 077-173 53 11

E-post: foretagskundservice@tre.se

Kundservice öppentider: Mån-fre 8-18, lör-sön stängt

Tänk på att du behöver veta organisationsnummer på företaget/Brf/föreningen som abonnemanget står på, firmatecknarens namn och personnummer och vilket abonnemang det gäller om ni har flera abonnemang hos Tre.

Vilken storlek har SIM-kortet?

På respektive produkt framgår det om det är ett SIM-kort i storleken Mini, Micro eller Nano som passar. Du kan läsa mer om de olika storlekarna här.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.